Zgoda na zwolnienie radnego wymaga uzasadnienia
Z uchwały rady gminy wyrażającej zgodę na rozwiązanie z radnym stosunku pracy albo takiej zgody odmawiającej muszą wynikać motywy, jakimi kierował się organ, wydając rozstrzygnięcie
W wyroku z 2 lutego 2010 r. (II SA/Rz 884/09) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie stwierdził nieważność uchwały rady gminy T. w sprawie zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym.
W uzasadnieniu podniesiono, że art. 25 ust. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm., dalej: usg) stanowi, że rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga zgody rady gminy, której jest członkiem.
W zdaniu drugim przepis ten wskazuje, że rada gminy odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.
Przywołany przepis wprowadza dodatkową gwarancję trwałości stosunku pracy, w którym pozostaje radny, niezależnie od ochrony prawnej na zasadach ogólnych określonych w przepisach prawa pracy.
Gwarancja ta ma zastosowanie do każdego rodzaju stosunku pracy, bez względu na sposób jego nawiązania (umowa o pracę, powołanie, wybór, mianowanie) oraz niezależnie od sposobu rozwiązania (wypowiedzenie, odwołanie ze stanowiska, itd.).
Z treści powołanego przepisu wynika, że wyrażenie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta