Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Sztuka powrotu do dzieciństwa

15 kwietnia 1995 | Kultura | KM

Tadeusz Kantor skończyłby 80 lat

Sztuka powrotu do dzieciństwa

Życie i sztuka Kantora obfitowały w paradoksy. Największym było to, że choć manifestacyjnie głosił, iż powrót do czegokolwiek, zwłaszcza w sztuce, jest niemożliwy, to przez ostatnie 15 lat swojej twórczości teatralnej i malarskiej uporczywie wracał do dzieciństwa. I te powroty przyniosły mu uznanie świata.

Paradoks Kantora od początku polegał na tym, że pomimo iż chciał być awangardowy, nigdy nie był pierwszy. W akcjach happeningowych wyprzedzili go nie tylko Amerykanie, z Kaprowem i Kirbym na czele, ale i Europejczycy, z których za prekursorów musiał uznać i Beuysa i Vostella. "Kurka Wodna" (1967 r. ) była zatem tylko zastosowaniem niektórych zasad sztuki happeningowej. Również europejski kodeks Sztuki Niemożliwej został wprowadzony w życie wcześniej aniżeli premiera "Nadobniś i Koczkodanów" (1973 r. ). Jako awangardysta Kantor był po prostu. .. nieszczęśliwy.

Młodość odnaleziona

Manifest Teatru Śmierci powstał zatem z rozpaczy i niezadowolenia. Kantor zwątpił w awangardę, która szybko stała się uładzonym, podporządkowanym pieniądzowi przedsionkiem biznesu. I tu następny paradoks: Kiedy chciał porzucić awangardę, stał się awangardystą prawdziwym. Przedstawienie "Umarłej klasy"...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 456

Spis treści
Zamów abonament