Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Perypetie "Ósmego dnia tygodnia"

15 kwietnia 1995 | Plus Minus | GS

Z archiwów PRL

Perypetie "Ósmego dnia tygodnia"

Po październiku 1956 roku artyści milczący konsekwentnie w okresie stalinizmu, zaczęli publikować swoje utwory. Pojawiły się nowe postacie, które na trwałe zaistniały w polskiej kulturze.

Jednakże następne miesiące i lata przynosiły ograniczenia wolności twórców. Ekipa Gomułki konsekwentnie, acz powoli wprowadzała własną politykę kulturalną.

Cenzura znów zaczęła intensywnie pracować, odsuwano na drugi plan niezależnych intelektualistów. W 1959 roku zmuszono do ustąpienia z zajmowanej funkcji prezesa Związku Literatów Polskich, Antoniego Słonimskiego, zmieniono skład redakcji "Nowej Kultury".

Przykładem takiej polityki kulturalnej są losy pisarza Marka Hłaski, pisarza-legendy. Jego debiutancki zbiór opowiadań wywołał entuzjazm czytelników, w 1958 roku Hłasko otrzymał Nagrodę Literacką Wydawców. Przystąpiono do realizacji dwóch filmów na podstawie jego opowiadań ("Pętla" i "Ósmy dzień tygodnia") . W tym samym roku Hłasko wyjeżdża na Zachód i praktycznie uniemożliwia mu się powrót. Władze partyjne uznały go za wroga. Zaprzestano drukowania jego utworów, a nakręcony w 1958 r. przez Forda film pt. "Ósmy dzień tygodnia" stał się przyczyną...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 456

Spis treści
Zamów abonament