Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Promocje są dozwolone, jeśli nie służą eliminacji konkurencji

15 kwietnia 2009 | Gazeta prawa i podatków | Jerzy Domagała
autor zdjęcia: Tomasz Wawer
źródło: Rzeczpospolita

Bywają sytuacje, a kryzys jest jedną z nich, kiedy firmy są zmuszone sprzedawać swoje produkty po kosztach czy nawet poniżej nich. Czasem jednak może się to okazać nielegalne

Firmy decydują się na zbywanie towaru bez zysku z różnych względów. Przykładowo po to, aby zminimalizować straty będące wynikiem niekorzystnych zjawisk rynkowych, takich jak nadmierne zdolności wytwórcze zbyt wielu firm działających w sektorze, spadający popyt lub malejąca atrakcyjność produktu. Także po to, aby pozostać w grze, niektórzy muszą stosować takie ceny – w nadziei, że po plajcie słabszych rynek wróci do równowagi. Niskie ceny pozwalają się pozbyć towaru, jest to więc strategia racjonalna, bo ograniczenie produkcji wiązałoby się z wydatkami i groziłoby utratą klientów na rzecz firm, które nie zawiesiły działalności.

Zaniżone ceny mogą też być elementem działań promocyjnych firmy, która chce skłonić klientów do poznania nowego produktu. Wyprzedaż urządza się również wtedy, gdy nadchodzi lub mija termin przydatności do spożycia. Firmy muszą jednak pamiętać, że promocje i wyprzedaże nie mogą łamać przepisów.

Co jest nieuczciwą konkurencją...

O stosowaniu cen nadmiernie wysokich lub rażąco niskich przez przedsiębiorcę mającego dominującą pozycję na rynku właściwym, naruszającego ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów pisaliśmy już w tekście „Gdy konkurent manipuluje ceną” („GPP” z 26 marca). Zdarza się jednak, że przedsiębiorca, który nie ma...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8293

Spis treści
Zamów abonament