Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Warszawskie spory o krzyże

20 sierpnia 2010 | Życie Warszawy | Rafał Jabłoński
Postawiony  w 1916 roku przetrwał  prawie 80 lat. Pod tzw. krzyżem Traugutta koło Fortu  Legionów odbywały się  w latach 30. uroczystości patriotyczne.  W roku 1994 wystawiono nowy, nieco inny krzyż. Dlaczego nie skopiowano starego?
autor zdjęcia: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa
Postawiony w 1916 roku przetrwał prawie 80 lat. Pod tzw. krzyżem Traugutta koło Fortu Legionów odbywały się w latach 30. uroczystości patriotyczne. W roku 1994 wystawiono nowy, nieco inny krzyż. Dlaczego nie skopiowano starego?
autor zdjęcia: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa
Dolinka Katyńska – dwa krzyże jako świadectwo historii. Ten z lewej wystawiony przez władze PRL (dziś ma już zmienioną datę);  na wprost – odnaleziony krzyż z 1981 r. Jako „nielegalny” usunięty został przez bezpiekę. Następnego dnia rodacy postawili drewniany
autor zdjęcia: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa
Dolinka Katyńska – dwa krzyże jako świadectwo historii. Ten z lewej wystawiony przez władze PRL (dziś ma już zmienioną datę); na wprost – odnaleziony krzyż z 1981 r. Jako „nielegalny” usunięty został przez bezpiekę. Następnego dnia rodacy postawili drewniany
autor zdjęcia: Anna Pietuszko
źródło: Fotorzepa
Jak nie wolno drewnianego krzyża, to przynajmniej niech będzie z kwiatów. Rok 1982 na Krakowskim Przedmieściu
autor zdjęcia: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa
Jak nie wolno drewnianego krzyża, to przynajmniej niech będzie z kwiatów. Rok 1982 na Krakowskim Przedmieściu

Ostatnie wydarzenia przed Pałacem Namiestnikowskim są okazją do przypomnienia, że w Warszawie były już spory o krzyże. Zazwyczaj nie miały one charakteru religijnego.

W wieku XVIII niszczono krzyże przydrożne, w następnym stuleciu traktowano je podejrzliwie, gdyż stały się patriotycznymi symbolami, a w XX wieku wynoszono je nocami z cmentarzy, bo były „niesłuszne ideowo”.

Czasy dawne

Do połowy XVIII wieku w Warszawie obowiązywały prawa sprzed niemal 200 lat, z czasów Księstwa Mazowieckiego, zabraniające luteranom i kalwinom posiadania własnych kościołów. Wyznawcy tych odłamów chrześcijaństwa jeździli więc na Podlasie do Węgrowa, gdzie istniało centrum ewangelickie.

Zwyczaje się zmieniły, gdy nastali królowie sascy, a w Warszawie pojawiło się obce wojsko, nie tylko katolickiego wyznania. Msze dla tych ludzi odprawiano w szopach oraz w koszarach.

Wiele lat temu usłyszałem historię, jakoby w Niemczech natrafiono na pamiętniki z czasów Augusta III, w których opisywano burdy, jakie wybuchały, gdy przed takimi miejscami uczniowie jezuiccy stawiali krzyże nocą, zaś rankiem usuwali je protestanci. Ile prawdy w tej opowieści, nie mam pojęcia; nie znam nawet autora tych pamiętników. Ale historia wielce prawdopodobna...

Minęło sto lat i krzyż stał się symbolem patriotycznym, a wiara – wsparciem dla polskości pod zaborami. W 1861 roku doszło do wielkich, antyrosyjskich demonstracji z ofiarami śmiertelnymi. Zdeterminowana władza zamknęła kościoły do marca...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8705

Spis treści
Zamów abonament