Silniki lotnicze – wojna o zamówienia
Na lotnictwo Francja wydała w 1914 roku 50 mln franków, dwa razy mniej od Niemców. Wojnę Niemcy zaczynały, mając 232 samoloty, Francja 138.
Mimo nierównego startu Francuzi ostatecznie wyprzedzili Niemców w produkcji lotniczej. Przeszkodą okazała się nie produkcja samych płatowców, do których potrzebne było płótno i drewno, lecz silników. Szybko okazało się, że eskadry mają dużo samolotów, ale brakuje im silników. Największy francuski producent, Gnome, w styczniu 1915 roku zbudował 307 silników, w marcu 500, a w grudniu 897. Mimo prawie trzykrotnego wzrostu produkcji podaż nie nadążała za popytem.
Rotacyjny silnik Gnome z gwiazdowym ułożeniem cylindrów wymagał do produkcji nietypowych maszyn, natomiast rzędowe lub widlaste silniki lotnicze można produkować na liniach do obróbki silników samochodowych.
We Francji żadna firma nie miała gotowej tego typu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta