Specyfikacja nie może uprzywilejowywać z góry wybranych wykonawców
Organizatorzy przetargów nie zawsze przestrzegają przepisów, które nakazują opisywanie przedmiotu zamówienia w sposób, który umożliwi uczciwą konkurencję
Przepisy prawa zamówień publicznych (dalej pzp) wymagają, aby przedmiot zamówienia był opisywany w sposób pomijający subiektywne preferencje organizatora przetargu. Art. 29 ust. 2 pzp zakazuje więc opisywania przedmiotu zamówienia w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję.
Z kolei art. 29 ust. 3 pzp wprowadza zakaz używania w opisie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, chyba że jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia i zamawiający nie może go opisać za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważny”.
Niestety, jak pokazują wyniki kontroli prowadzonych przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych i inne organy powołane wyżej przepisy są przez zamawiających naruszane.
Wskazali konkretny olej
Często spotykanym błędem jest opisanie przedmiotu zamówienia poprzez wskazanie parametrów technicznych, które spełnia tylko jeden produkt. I tak np. w uchwale Krajowej Izby Odwoławczej (dalej KIO) z 25 maja 2010 r. (KIO/KD 36/10) dotyczącej zastrzeżeń wobec wyników kontroli przetargu nieograniczonego na zakup olejów do autobusów komunikacji miejskiej czytamy, że „zamawiający opisując przedmiot w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej siwz) poprzez wskazanie na konkretny...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta