Przedsiębiorcy mają wobec osób fizycznych dodatkowe obowiązki
Ci, którzy kupują lub zlecają wykonanie jakiejś usługi firmie i czynią to na własny użytek, czyli nie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej lub zawodowej, podlegają szczególnej ochronie
Zdarza się, że przedsiębiorcy świadomie naruszają prawa konsumentów, licząc na nieznajomość przez nich przepisów, które mogą ich chronić. Jednak czasami postępują w ten sposób, nie zdając sobie sprawy z ciążących na nich obowiązków.
Czy jest to świadome działanie czy nie, może nie mieć żadnego znaczenia, jeżeli przeciwko firmie zostanie wszczęte postępowanie. I w jednym, i drugim wypadku może zapaść decyzja nakazująca zaprzestania stosowania nieuczciwych lub zakazanych działań, a nawet nakładająca kary finansowe.
Warto więc co jakiś czas odświeżać sobie wiedzę o przepisach, które regulują obrót gospodarczy ze szczególną grupą odbiorców, jaką są konsumenci.
Kilka ustaw
Co istotne, przepisy, które określają obowiązki firm w tym zakresie, zawarte są w różnych aktach prawnych. W szczególności należałoby tu wskazać na ustawy o:
- ochronie konkurencji i konsumentów (DzU z 2007 r. nr 50, poz. 331 ze zm.),
- przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (DzU z 2007 r. nr 171, poz. 1206),
- ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU z 2000 r. nr 22, poz. 271 ze zm.),
- szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (DzU z 2002 r. nr 141, poz....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta