Sieć Dia samodzielna i na giełdzie
Carrefour – spółka, o której się mówi w Paryżu
Carrefour, druga na świecie sieć handlu detalicznego, wyodrębniła hiszpańską sieć tanich sklepów Dia i wprowadziła ją na giełdę, bo chce mieć więcej swobody w przebudowie działalności we Francji. Akcje Carre-foura zyskały w Paryżu 4,5 proc. Zdaniem analityków korzyści z wyodrębnienia Dia będą duże i jest to lepszy scenariusz niż zachowanie sieci w strukturach grupy.
Sami Francuzi uważają, że oddzielenie jej pozwoli skupić się na planie przebudowy Carrefoura i zwiększy jej wartość. Żądają tego główni udziałowcy Carrefoura, francuski magnat wyrobów luksusowych Bernard Arnault i inwestująca w nieruchomości firma Colony z USA. Francuzi wyodrębnili Dia, oferując po jednej swej akcji za jedną hiszpańską, co wycenia Dia na 4 mld euro wraz z długiem 800 mln euro.
Dia, trzecia na świecie sieć dyskontów, ustępująca tylko Aldi i Lidlowi, słabo zadebiutowała w Madrycie. Na otwarciu jej papiery kosztowały 3,45 euro wobec ceny emisyjnej wynoszącej 3,5 euro.