Reklama dźwignią handlu, ale nie każda
Promowanie własnych produktów lub usług jest prawem każdego przedsiębiorcy. Trzeba jednak przestrzegać zasady, że ogłoszenia nie mogą zawierać danych wprowadzających w błąd
Są jeszcze przedsiębiorcy, którzy uważają, że dobry produkt sam się obroni na rynku. Jednak większość zdaje sobie sprawę, że dobra kampania promocyjna i reklamowa może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży a tym samym odniesienia sukcesu.
Warto jednak pamiętać, że prowadzenie akcji promocyjnych i reklamowych oraz konkursów mających zwiększyć obroty musi być zgodne z prawem. Także w tym zakresie istnieją bowiem przepisy.
Podstawowy wymóg jest taki, że reklama nie może wprowadzać w błąd. Jeśli firma złamie ten zakaz, to zamiast osiągać dodatkowe zyski z większej sprzedaży, może być zmuszona do zakończenia kampanii i zapłaty kary.
Zbiorowe interesy
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU z 2007 r. nr 50, poz. 331 ze zm.) zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Zgodnie z art. 24 ust. 2 przez taką praktykę rozumie się godzące w te interesy bezprawne działanie przedsiębiorcy, w szczególności:
- stosowanie postanowień wzorców umowy, które zostały wpisane do rejestru postanowień uznanych za niedozwolone,
- naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji,
- nieuczciwe praktyki rynkowe lub czyny nieuczciwej konkurencji.
Jak wynika z tego przepisu, aby postawić przedsiębiorcy zarzut, muszą być łącznie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta