Rosyjski apetyt na terminal w Rotterdamie
Grupa Summa pochodzącego z Dagestanu rosyjskiego miliardera Zijawudina Magomiedowa jest jednym z najważniejszych pretendentów do budowy terminalu naftowego w największym porcie Europy Rotterdamie.
W poniedziałek minął termin przyjmowania ofert w przetargu na budowę Tank Terminal Europoort West – nowego terminalu paliwowego w tym mieście.
Według rosyjskich „Wiedomosti" grupa Summa ma duże szanse na wygraną, występuje bowiem w konsorcjum z Vitolem – największym na świecie pośrednikiem w handlu surowcami. Trzecim uczestnikiem konsorcjum jest nienazwany armator statków towarowych.
O grupie Summa zrobiło się w Rosji głośnio, gdy w ubiegłym roku stała się współwłaścicielem (razem z państwowym Transnieftem) największego rosyjskiego holdingu portowego NMTP kontrolującego port w Noworosyjsku. Terminal w Rotterdamie ma być mniejszy od noworosyjskiego. Inwestycja ma kosztować 250 – 300 mln dolarów.
Jak podkreślają rosyjscy analitycy, duża część przeładowanej w Rosji ropy płynie właśnie do holenderskiego portu.