Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Historia kanałem płynąca

10 grudnia 2011 | Bitwy i wyprawy morskie | Michał Janik
Dżonki na chińskim Wielkim Kanale, mal. William Alexander, początek XX w.
źródło: bridgeman art library
Dżonki na chińskim Wielkim Kanale, mal. William Alexander, początek XX w.
Faraon Necho II, na jego rozkaz miano zacząć kopać Kanał Faraonów
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
Faraon Necho II, na jego rozkaz miano zacząć kopać Kanał Faraonów
Egipski statek handlowy przewożący wino, malowidło z grobowca syna Ramzesa II, 2 połowa XIII w. p.n.e.
źródło: bridgeman art library
Egipski statek handlowy przewożący wino, malowidło z grobowca syna Ramzesa II, 2 połowa XIII w. p.n.e.
 Najważniejsze kanały dla światowej żeglugi morskiej: Panamski i Sueski
autor zdjęcia: Leszek Nabiałek
źródło: Rzeczpospolita
Najważniejsze kanały dla światowej żeglugi morskiej: Panamski i Sueski
Północnowłoski kanal Naviglio Grande łączący rzekę Ticino z Mediolanem, wykopany w XI  – XIII w.
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
Północnowłoski kanal Naviglio Grande łączący rzekę Ticino z Mediolanem, wykopany w XI – XIII w.
Francuski Kanał Południowy  – Canal du Midi
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Francuski Kanał Południowy – Canal du Midi
Plan i przekrój zbiornika retencyjnego Saint Ferreol, elementu  Kanału Południowego
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Plan i przekrój zbiornika retencyjnego Saint Ferreol, elementu Kanału Południowego
Lord Francis Egerton, 3. książę Bridgewater, inwestor kanału nazwanego jego nazwiskiem
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Lord Francis Egerton, 3. książę Bridgewater, inwestor kanału nazwanego jego nazwiskiem
Konie ciągną łódź przez akwedukt w Barton, fragment Kanału Bridgewatera, rycina  z końca XVIII w.
źródło: Wikipedia
Konie ciągną łódź przez akwedukt w Barton, fragment Kanału Bridgewatera, rycina z końca XVIII w.
Statek wpływa do śluzy w brytyjskim Manchester Ship Canal, 1910 r.
źródło: bridgeman art library
Statek wpływa do śluzy w brytyjskim Manchester Ship Canal, 1910 r.
Łodzie na Kanale Bridgewatera w Worsley, rycina, XVIII w.
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Łodzie na Kanale Bridgewatera w Worsley, rycina, XVIII w.
Thomas Telford, budowniczy kanałów i mostów w Wielkiej Brytanii
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Thomas Telford, budowniczy kanałów i mostów w Wielkiej Brytanii
Ferdynand de Lesseps niczym faraon nad Nilem, karykatura francuska, 1868 r
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Ferdynand de Lesseps niczym faraon nad Nilem, karykatura francuska, 1868 r
Napoleon ląduje w Aleksandrii 2 lipca 1798 r., rycina z epoki
źródło: bridgeman art library
Napoleon ląduje w Aleksandrii 2 lipca 1798 r., rycina z epoki
Budowa Kanału Sueskiego, lata 60. XIX w.
źródło: Roger Viollet/East News
Budowa Kanału Sueskiego, lata 60. XIX w.
Statki stojące na kotwicach w Port Saidzie, 1860 r.
źródło: EAST NEWS
Statki stojące na kotwicach w Port Saidzie, 1860 r.
Pogłębianie Kanału Sueskiego, rycina z 1869 r.
źródło: mary evans picture library/east news
Pogłębianie Kanału Sueskiego, rycina z 1869 r.
Maszyna wybierająca piasek  na budowie Kanału Sueskiego
źródło: Roger Viollet/East News
Maszyna wybierająca piasek na budowie Kanału Sueskiego
Trybuna dla oficjalnych gości na uroczystości otwarcia Kanału Sueskiego, rycina francuska, 1869 r.
źródło: album/east news
Trybuna dla oficjalnych gości na uroczystości otwarcia Kanału Sueskiego, rycina francuska, 1869 r.
Robotnicy egipscy obserwują pierwsze statki płynące przez Kanał Sueski, 17 listopada 1869 r.
źródło: bridgeman art library
Robotnicy egipscy obserwują pierwsze statki płynące przez Kanał Sueski, 17 listopada 1869 r.
Port Said – egipskie okręty asystują statkowi wiozącemu księcia Walii Edwarda, następcę brytyjskiego tronu, 1869 r.
źródło: AKG/East News
Port Said – egipskie okręty asystują statkowi wiozącemu księcia Walii Edwarda, następcę brytyjskiego tronu, 1869 r.
Statek zatopiony przez Egipcjan dla zablokowania Kanału Sueskiego, 1956 r.
źródło: AFP/East News
Statek zatopiony przez Egipcjan dla zablokowania Kanału Sueskiego, 1956 r.
 Wojska egipskie przeprawiają się przez Kanał Sueski po moście pontonowym na początku wojny Jom Kippur w 1973 r.
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Wojska egipskie przeprawiają się przez Kanał Sueski po moście pontonowym na początku wojny Jom Kippur w 1973 r.
Podczas izraelskiej kontrofensywy oddział pancerny forsuje Kanał Sueski, 1973 r.
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Podczas izraelskiej kontrofensywy oddział pancerny forsuje Kanał Sueski, 1973 r.
Lotniskowiec USS „America” (CV-66) przepływa przez Kanał Sueski, 1981 r.
źródło: wikipedia/us navy
Lotniskowiec USS „America” (CV-66) przepływa przez Kanał Sueski, 1981 r.
Drążenie Kanału Panamskiego w rejonie Culebra Cut
źródło: bridgeman art library
Drążenie Kanału Panamskiego w rejonie Culebra Cut
Uroczyste powitanie Ferdynanda de Lessepsa w Panamie w 1886 r.
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Uroczyste powitanie Ferdynanda de Lessepsa w Panamie w 1886 r.
Obligacja francuskiego Towarzystwa Budowy Kanału Transoceanicznego budującego Kanał Panamski
źródło: Wikipedia
Obligacja francuskiego Towarzystwa Budowy Kanału Transoceanicznego budującego Kanał Panamski
Śluzy Kanału Panamskiego w 1913 r.
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Śluzy Kanału Panamskiego w 1913 r.
Mały parowiec „Gatun” wpływa do Kanału Panamskiego, 1913 r.
źródło: bridgeman art library
Mały parowiec „Gatun” wpływa do Kanału Panamskiego, 1913 r.
Inżynierowie budujący Kanał Panamski, rycina z 1880 r.
źródło: Wikipedia
Inżynierowie budujący Kanał Panamski, rycina z 1880 r.
Pancernik USS „Missouri” przepływa przez Kanał Panamski w 1945.
źródło: Wikipedia
Pancernik USS „Missouri” przepływa przez Kanał Panamski w 1945.
Jeden z budowniczych Kanału Białomorsko-Bałtyckiego.
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
Jeden z budowniczych Kanału Białomorsko-Bałtyckiego.
Więźniowie Gułagu na budowie Kanału Białomorsko-Bałtyckiego, 1932 r.
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Więźniowie Gułagu na budowie Kanału Białomorsko-Bałtyckiego, 1932 r.
Drewniane wrota jednej ze śluz
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Drewniane wrota jednej ze śluz
Strona tytułowa broszury poświęconej budowie Kanału Białomorsko-Bałtyckiego, obok  wizerunek Stalina
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Strona tytułowa broszury poświęconej budowie Kanału Białomorsko-Bałtyckiego, obok wizerunek Stalina

Dogodnie ukształtowane wybrzeże czy żeglowna rzeka przez wieki sprzyjały rozwojowi miast i całych regionów. Ale naturalne zbiorniki i cieki wodne były kapryśne i nie zawsze tworzyły optymalną sieć dla człowieka. Dlatego ludzie od tysiącleci budowali kanały

Budowa kanałów była wielkim wyzwaniem inżyniersko-logistycznym i tylko scentralizowane państwa mogły się na nią poważyć. Tak było w antycznej Mezopotamii, gdzie sieć kanałów służyła do nawadniania pól oraz do żeglugi, łącząc rzeki Tygrys i Eufrat. Jednak największą rolę kanały odgrywały w Egipcie. Sławę zyskał tzw. Kanał Faraonów, łączący Nil z Morzem Czerwonym, którego budowę Herodot przypisywał Nechonowi II na przełomie VI i VII wieku p.n.e. W trakcie prac miało zginąć aż 120 tys. robotników! Budowę najprawdopodobniej dokończył perski król Dariusz I po podbiciu Egiptu ok. 518 roku p.n.e. Herodot tak opisał ten kanał: „jego długość wynosi cztery dni żeglugi, a wszerz został on tak wykopany, że dwie triremy pędzone wiosłami mogły płynąć obok siebie". Przy okazji zawieruch dziejowych szlak zasypywały pustynne piaski, potem był odbudowywany.

Do osiągnięć Chińczyków należy Wielki Kanał liczący ponad 2000 km. Biegnąc z Pekinu, przecinał wielkie rzeki Huang He i Jangcy, aby osiągnąć swój koniec w rzeczno-morskim porcie Hangzhou. Pierwszy 85-kilometrowy odcinek zbudowano w 495 roku p.n.e., podczas gdy ostatnie partie ponad półtora tysiąclecia później, za panowania mongolskiej dynastii Yuan. W 984 roku pojawiły się na nim budowle, bez których dziś trudno wyobrazić sobie nowoczesne kanały czy żeglowne rzeki. Zamykane z dwóch stron wrotami...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9103

Wydanie: 9103

Spis treści

Pierwsza strona

Zamów abonament