Jak planować pracę kierowcy
Układając grafik dla szoferów, trzeba wiedzieć, kiedy ma zastosowanie kodeks pracy, a kiedy odrębne regulacje. Nie można przy tym zapomnieć o uwzględnieniu rodzaju wykonywanego przewozu
Wyjściem do planowania grafiku dla kierowcy jest to, czy przewozi on rzeczy, czy osoby. W tym drugim przypadku istotna też jest długość trasy.
Przewóz rzeczy
W przewozach towarowych pracodawca nie musi tworzyć grafików. Wynika to z art. 11 ust. 2a ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (DzU nr 92, poz. 879 ze zm.), dalej ustawy.
Mimo to warto sporządzać harmonogramy na okres 2 – 5 dni lub np. na czas niezbędny do wykonania konkretnego zadania przewozowego. Pozwoli to wykazać w razie kontroli PIP np. fakt przedłużenia dobowego wymiaru czasu pracy w przypadku zatrudniania kierowców w systemie równoważnym.
Choć art. 15 ust. 6 zwalnia z ustalania grafiku dla takiego kierowcy, to przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy jest możliwe jedynie na etapie planowania czasu pracy. Nie może być ono wynikiem wystąpienia okoliczności uniemożliwiających zrealizowanie zaplanowanego zadania w ramach 8-godzinnej dniówki. Wówczas wszystkie godziny ponad 8-godzinną normę są nadgodzinami dobowymi.
Posiadanie takich minigrafików ułatwia też rozliczanie czasu pracy kierowcy, pozwalając szybko wychwycić przypadki zlecania pracy w dniach wolnych oraz ustalić wymaganą formę ich rekompensaty.
Przykład
Kierowca zatrudniony w systemie równoważnym ma dostarczyć towar do
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta