Jak przywrócić zdrową rywalizację
Rząd przyjął założenia do zmian w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Teraz przychodzi czas na szykowanie właściwego projektu oraz konsultacje społeczne. Warto zaangażować się w ten proces.
Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów to jeden z najważniejszych aktów prawnych regulujących zasady funkcjonowania wolnego rynku. Wolnego nie oznacza pozbawionego pewnych reguł, nakazów lub zakazów związanych z określonym postępowaniem.
Wyznacza granice swobodnego poruszania się na nim przedsiębiorców. To ta ustawa określa m.in., jakie działania firm mogą być uznane za naruszające reguły rynku (np. zmowy cenowe, ustalanie rynku dystrybucji), kiedy przedsiębiorca nadużywa pozycji dominującej (np. ogranicza dostęp do rynku konkurentom) oraz kiedy może być mu postawiony zarzut naruszenia interesów słabszej strony funkcjonującej na rynku, czyli konsumentów (np. poprzez stosowanie niewłaściwych wzorców umownych).
Ustawa reguluje także procedury właściwego postępowania w przypadku wykrycia nieprawidłowości oraz wskazuje, jakie kary mogą być nałożone na przedsiębiorcę naruszającego zasady uczciwej konkurencji lub działającego na szkodę...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta