Boże Narodzenie w cieniu kryzysu
W całej Europie konsumenci są dalecy od optymizmu, ale na świętach oszczędzać nie chcą. Wybiorą jednak bardziej praktyczne prezenty.
Handlowcy w napięciu oczekują na wyniki sezonu świątecznego, ponieważ dla branży to kluczowy okres w roku. Amerykańska organizacja National Retail Federation podała, że zależnie od firmy przypada na niego 20–40 proc. rocznych obrotów. W 2012 r. ten sezon odpowiadał w sumie za 19,3 proc. obrotu branży.
Wygląda na to, iż konsumenci raczej dadzą jej w tym roku powody do zadowolenia. Jak wynika z dorocznego badania firmy Deloitte, które przeprowadzono w 17 krajach, choć w Europie wciąż dominuje pesymizm, to jednak na zakupy świąteczne wielkiego przełożenia to nie ma. Ogółem budżet statystycznej europejskiej rodziny na ten cel wyniesie w tym roku 450 euro (niemal 1,9 tys. zł) i będzie nieznacznie, bo tylko 0,7 proc. wyższy niż rok temu.
Polska rodzina deklaruje, że wyda ok. 1126 zł, czyli ok. 5 proc. więcej niż rok temu. 78 proc. sfinansuje je głównie z oszczędności, a tylko co dwudziesta osoba myśli o kredycie.
– Europa Wschodnia, Niemcy i Dania wyraziły optymizm w badaniu, zachodnia część kontynentu i Polska nadal negatywnie oceniają sytuację gospodarczą. Aż 56 proc. polskich respondentów ocenia, że nasza gospodarka jest w złej kondycji. Odmiennego zdania jest tylko co dziesiąty badany. 42 proc. spodziewa się pogorszenia sytuacji w przyszłości – mówi Magdalena Jończak, dyrektor...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta