Szef nie może narzucać terminu urlopu
Choć pracodawca nie popełnia wykroczenia, wymuszając na podwładnych termin wykorzystania urlopu, to naraża się na kary ze strony Państwowej Inspekcji Pracy.
Przy decyzji o terminie urlopu priorytety pracownika i jego przełożonego często się mijają. Ten pierwszy kieruje się kwestiami osobistymi, takimi jak możliwość korzystania z wypoczynku w tym samym czasie co współmałżonek czy dopasowanie się do czasu dyżuru przedszkola, do którego uczęszcza dziecko, itp. Szef zaś musi zadbać o niezakłóconą działalność firmy, w tym w szczególności o nieprzerwaną realizację usług na rzecz klientów i kontrahentów.
Zdarza się, że trudno pogodzić potrzeby stron, a szef próbuje narzucić podwładnemu termin, w którym może skorzystać z wypoczynku. Pojawia się jednak pytanie, czy pracodawca może wysłać załogę na urlop w czasie zmniejszonego zapotrzebowania na usługi przedsiębiorstwa i zamknąć zakład na ten okres.
Plan priorytetem
Wolnych dni na wypoczynek należy udzielać – jak mówi kodeks pracy – zgodnie z planem urlopów. Ustala go pracodawca, biorąc pod uwagę wnioski pracowników i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta