Opłaty bankowe można ująć w kosztach
EWIDENCJA | Podatnik powinien zsumować wszystkie pozycje prowizji wynikające z otrzymanego wyciągu z konta i łączną ich kwotę wpisać w kolumnie 13 księgi podatkowej jako „pozostałe wydatki".
Aneta Szwęch
Prowadzę działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych (pkpir). Koszty księguję metodą uproszczoną. Posiadam rachunek bankowy związany z wykonywaną działalnością. Jego posiadanie i wykorzystywanie do celów tej działalności generuje określone koszty, np. prowizje od wpłaty gotówki, prowizje za przelewy, miesięczną opłatę za prowadzenie konta oraz miesięczną opłatę za kartę do bankomatu. Czy wymienione opłaty bankowe mogę ujmować w kosztach w podatkowej księdze przychodów i rozchodów bezpośrednio na podstawie wyciągu bankowego czy też muszę w tym celu dodatkowo sporządzić dowód wewnętrzny? Pod jaką datą powinnam zaksięgować opłaty wynikające z ostatniego wyciągu bankowego za okres od 1 do 30 czerwca 2014 r., jeżeli został on wystawiony przez bank 2 lipca 2014 r.? – pyta czytelniczka.
Wyciąg bankowy jest dowodem księgowym zewnętrznym wystawianym przez bank obsługujący określony podmiot gospodarczy. Na podstawie art. 728 § 2 kodeksu cywilnego bank jest obowiązany do przesyłania posiadaczowi rachunku co najmniej raz w miesiącu bezpłatnie wyciągu z rachunku z informacją o zmianach stanu rachunku i ustaleniem salda, chyba że posiadacz wyraził pisemną zgodę na inny sposób informowania o zmianach stanu rachunku i ustaleniu salda. W rezultacie każdy posiadacz rachunku bankowego powinien przynajmniej raz w miesiącu otrzymać wyciąg bankowy sporządzony w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta