Siłą nie jest jedna firma, lecz armia przedsiębiorców
Rozmowa
Chyba dość często musicie wyjaśniać, że istotą działalności firmy nie jest franczyza. Grupa PSB jest spółką akcyjną, a partnerów występujących pod jej szyldem wiąże specjalną umową partnerską. Pozostawia im pełną niezależność, jednocześnie realizując wspólną strategię zakupowo- -sprzedażową. Jakie są najistotniejsze różnice między tym modelem partnerstwa biznesowego a franczyzą?
Mirosław Lubarski: Franczyza jest konceptem blisko stuletnim i jednym z najbardziej efektywnych systemów gospodarczych, jakie wymyślił świat wolnorynkowy. Nie jest jednak jedynym rozwiązaniem w związkach gospodarczych. Franczyzę tworzy pomysłodawca i określa ramy, którym franczyzobiorca musi się podporządkować. W rozwiązaniach partnerskich jest znacznie większa swoboda. To nie Grupa PSB wymyśliła model hurtowni, bo one przecież istniały. Hurtownie jednak musiały się bronić przed konkurencją sieciowych marketów z zagranicznym kapitałem. Pamiętajmy, że wraz rozwojem transformacji gospodarczej w Polsce otwarte zostały także granice i pojawiły się u nas zagraniczne sieci z olbrzymim kapitałem i doświadczeniem. Polscy kupcy nie mieli kapitału, doświadczenia i do tego jeszcze nie byli zrzeszeni.
I Grupa PSB okazała się dla nich odpowiedzią, jak można się obronić?
Tak, ponieważ w grupie łatwiej się obronić, ale też mieć poczucie bezpieczeństwa....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta