Ahoj morska przygodo
Ahoj morska przygodo
Ahoj! Nowoczesna tradycja, tradycyjna nowoczesność, obydwa określenia pasują do polskiej specjalności, jaką stały się wielkie żaglowce. Niczym mamuty, wymarły one śmiercią naturalną około stu lat temu, i oto niespodziewanie na świecie następuje renesans statków poruszanych siłą wiatru. Czynione są próby stosowania tego napędu do morskiego transportu towarowego, natomiast w żegludze pasażerskiej można mówić o prawdziwym comeback'u.
Sztafeta
Zastosowanie napędu parowego w transporcie morskim spowodowało zanik tego, co umiłował Joseph Conrad Korzeniowski; oceanicznej żeglugi na brygach, szkunerach, fregatach. Z kolei silnik spalinowy wyeliminował morskie parowce. Gdy lotnicwo rozwinęło się na tyle, że możliwe stały się loty transoceaniczne, transoceaniczne statki pasażerskie, słynne liniowe transatlantyki musiały ustąpić pola szybkości. Ale, jeśli miarą sukcesu jest szybkość, lotnictwo ma poważnego konkurenta w łączności telefonicznej, teleksowej, faksowej, wideołączności za pośrednictwem satelitów i kabli światłowodowych.
W tej sytuacji, rację bytu odzyskują wielkie żaglowce, wożąc ludzi, którym się nigdzie nie spieszy. Wycieczkowy, turystyczny rejs pod żaglami, a jednak w komfortowych warunkach,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta