Czy to koniec umów telefonicznych
KONTRAKTY | Jeżeli przedsiębiorca proponuje konsumentowi zawarcie kontraktu przez telefon, to ma obowiązek potwierdzić jego treść utrwaloną na papierze lub innym trwałym nośniku.
Jednym z powszechnie stosowanych przez przedsiębiorców sposobów zawierania umów z konsumentami jest kontakt telefoniczny. Taki tryb, choć wiąże się dla konsumenta z pewną dozą niepewności, pozwala na zawieranie umów szybko, wygodnie i przy jednoczesnej minimalizacji kosztów.
Ustna ważna i skuteczna
Nie ma wątpliwości, że ustna umowa zawarta przez telefon jest ważna i skuteczna, zakładając, że ustawa dla danego rodzaju umowy nie przewiduje formy pisemnej pod rygorem nieważności (art. 73 kodeksu cywilnego). Przed wejściem w życie nowej ustawy o prawach konsumenta (25 grudnia 2014 r.) umowy zawierane telefonicznie nie miały szczególnej regulacji prawnej. Pewne obowiązki po stronie przedsiębiorcy wyznaczały w tym zakresie przepisy art. 6 poprzednio obowiązującej ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU z 2000 r. nr 22 poz. 271 ze zm.), w tym ust. 3, wedle którego posłużenie się telefonem, wizjofonem, telefaksem, pocztą elektroniczną, automatycznym urządzeniem wywołującym lub innym środkiem komunikacji elektronicznej w celu złożenia propozycji zawarcia umowy mogło nastąpić wyłącznie za uprzednią zgodą konsumenta. Najpóźniej w momencie rozpoczęcia spełniania świadczenia przedsiębiorca był również zobowiązany do potwierdzenia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta