Podpis na decyzji składa tylko upoważniona osoba
Jeżeli pismo sporządzone przez organ nie zawiera jego oznaczenia, nie wskazuje adresata i nie rozstrzyga o istocie sprawy, nie można go uznać za decyzję.
Anna Puszkarska, radca prawny
W art. 107 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) zastrzeżono, że do obligatoryjnych składników decyzji należą: oznaczenie organu, który ją wydał, data wydania, oznaczenie strony lub stron, powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie, uzasadnienie faktyczne i prawne, pouczenie, czy i w jakim trybie przysługuje od niej odwołanie, a także podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji. Jeżeli decyzja została wydana w formie dokumentu elektronicznego, powinna być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Decyzja, w stosunku do której można wnieść powództwo do sądu powszechnego lub skargę do sądu administracyjnego, musi zawierać także pouczenie o dopuszczalności wniesienia powództwa lub skargi. Organ może odstąpić od uzasadnienia decyzji, jeżeli uwzględnia ona w całości żądanie strony. Nie dotyczy to jednak decyzji rozstrzygających sporne interesy stron oraz decyzji wydanych w następstwie wniesienia odwołania.
Przepisy szczególne mogą określać także dodatkowe elementy, jakie musi zawierać decyzja. Dla przykładu, decyzja o wywłaszczeniu nieruchomości musi zawierać również m.in. wskazanie, na jakie cele jest wywłaszczana, oraz ustalenie wysokości odszkodowania....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta