Wiarygodność firmy chcącej wejść na rynek to podstawa
Powodzenie na rynkach zagranicznych zależy od firm, ale i od wsparcia państwa – mówili eksporterzy podczas gali w Gdańsku.
Mateusz Pawlak
W Europie wciąż sporo miejsca dla nowych eksporterów. Chcąc zaistnieć, musimy oferować produkt, który ma unikalne cechy – uważa Krystyna Wawrzyniak, prezes produkującej porcelanę stołową firmy Lubiana, laureatka tytułu Osobowość Eksportu przyznanego w konkursie „Rzeczpospolitej". Jak zaznaczyła, nawet jeśli przedsiębiorca ma najlepsze technologie i pieniądze, to bez kompetentnej załogi nie osiągnie nic.
– Pracownicy to klucz do sukcesu. To oni budują wiarygodność firmy, która w eksporcie jest szczególnie istotna – podkreślała.
Jej zdaniem w budowaniu marki „Polska" część pracy musi wykonać państwo, a część biznes. – Administracja powinna promować naszą gospodarkę, pokazywać na świecie najlepsze przykłady polskiej przedsiębiorczości. Do nas, właścicieli firm, należy dbanie o najwyższą jakość nie tylko produktów, ale także obsługi klienta – mówiła Krystyna Wawrzyniak.
– Europa jest kluczowym partnerem handlowym Polski. Mimo mniejszej marży gwarantuje stabilność i jest rynkiem już rozpoznanym. Dlatego 70 proc. eksportu polskiego kierowane jest do krajów UE – mówił Andrzej Eliasz z Departamentu Instrumentów Wsparcia Ministerstwa Gospodarki.
Rośnie systematycznie eksport do pozostałych krajów. Zdaniem Eliasza coraz większą rolę na naszej eksportowej mapie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta