Kiedy podatek jest kosztem
Przedsiębiorca, który uiszcza różnego rodzaju daniny, takie jak opłata za reklamowanie napojów alkoholowych, może pomniejszyć o nie swój przychód. Wątpliwości może jednak budzić to, czy powinien je ująć jako koszt bezpośredni czy pośredni.
Polski system fiskalny nakłada na przedsiębiorców liczne podatki i opłaty, wśród których nowym rodzajem daniny jest tzw. opłata reklamowa. W niniejszym artykule zostanie wskazane, czy opisane w nim ciężary są kosztem uzyskania przychodów (tu w większości przypadków odpowiedź jest pozytywna) oraz czy są one potrącane jako koszt pośredni czy bezpośredni.
Jak zakwalifikować
Przepisy ustawy o CIT nie definiują kosztów „bezpośrednio związanych z przychodami"(art. 15 ust. 4) ani kosztów „innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodami" (zwanych potocznie „kosztami pośrednimi" – art. 15 ust. 4d), jedynie posługują się tymi pojęciami. Większość podawanych w praktyce skarbowej przykładów kosztów bezpośrednich i pośrednich dotyczy przypadków oczywistych.
Przykład
Jako koszty bezpośrednie wskazywane są np. koszty zakupu towarów, natomiast jako koszty pośrednie – koszty ogólne zarządu.
Jako podstawową przesłankę rozróżnienia wskazuje się warunkowanie (koszty bezpośrednie) lub brak warunkowania (koszty pośrednie) uzyskania (powstania) konkretnego przychodu. Przykładowo Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 23 września 2015 r. (IBPB-1-2/4510-239/15/AnK) stwierdziła, że koszty bezpośrednie to koszty, „których poniesienie przekłada się wprost na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta