Sukces dzięki wyjściu za granicę
Polskie firmy stają się coraz bardziej innowacyjne i coraz więcej pieniędzy przeznaczają na badania i rozwój.
michał duszczyk
Tajemnicą sukcesu większości polskich start-upów jest eksport. Z raportu Startup Poland wynika, że taką działalność prowadzi 80 proc. firm, którym się udało. Gdyby nie wyjście z projektem i sprzedażą za granicę, wiele spółek nie mogłoby dynamicznie rosnąć.
Polska to za mało
Jak przyznaje Anna Giza-Poleszczuk, prorektor Uniwersytetu Warszawskiego ds. rozwoju i polityki finansowej, badania pokazują, że te start-upy, które eksportują, są większe i szybciej się rozwijają. – Wydaje się więc, że barierą rozwoju jest niewystarczający popyt generowany przez polskie firmy, wśród których ponad 90 proc. stanowią małe i średnie podmioty, w minimalnym stopniu wykorzystujące nowe technologie – podkreśla.
Dane Startup Poland wskazują, że dziś ponad połowa takich firm w naszym kraju to eksporterzy. Wśród nich co drugi realizuje za granicą ponad 50 proc. sprzedaży. Dla 60 proc. tych przedsiębiorstw główne rynki zbytu to Wlk. Brytania, USA i Niemcy.
Spółki, które radzą sobie za granicą, z reguły są liderami innowacji. Wśród tych, które działają w kraju, wciąż problemem jest brak nowatorskich rozwiązań, bo...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta