Audiowizualny tort głównie dla Amerykanów
Osiem z dziesięciu firm o najwyższych na świecie wpływach z rynku audiowizualnego to koncerny z USA. Rosną w siłę m.in. dzięki konsolidacjom.
magdalena lemaŃska
Jak podliczyło Europejskie Obserwatorium Audiowizualne (EAO) w najnowszej wersji swojego corocznego raportu o rynku audiowizualnym, na koniec ubiegłego roku światową czołówkę – dziesięć największych firm pod względem przychodów z rynku audiowizualnego – zdominowały koncerny zarejestrowane w USA.
W Europie rządzą miejscowi giganci
Numerem jeden jest amerykański operator Comcast, właściciel największej sieci kablowej w USA oraz m.in. wytwórni NBC Universal, następne są Walt Disney i operator płatnej telewizji DirecTV (patrz: wykres).
Co uderza, choć raczej nie dziwi, to fakt, że oprócz firm amerykańskich w pierwszej dziesiątce audiowizualnych gigantów jedna jest japońska (Sony) i jedna brytyjska: paneuropejska platforma Sky, ale nawet tam największy pakiet udziałów ma 21st Century Fox Ruperta Murdocha.
W całym zestawieniu EAO firmy europejskie stanowią mniejszość – jest ich 12. Pięć z nich to nadawcy publiczni: ARD,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta