Maska
Maska
K RZYSZTOF RUTKOWSKI
1.
Zastanawiałem się, skąd tęsknota do Dalekiego Wschodu u wielu moich francuskich przyjaciół, nieprzyjaciół i osób, z którymi nie łączy mnie ani stosunek uczuciowy, ani nawet znajomość. W końcu pojąłem, że francuski styl bycia wiąże z odległymi regionami kultura maski.
Ronald Barthes, patron "Raptularza", pisał w latach 50. w "Mitologiach": "Greta Garbo należy jeszcze cała do owej chwili w historii filmu, kiedy to widok ludzkiej twarzy rozpętywał w tłumach najwyższy niepokój, kiedy twarz stanowiła jakby absolut ciała, którego nie można było ani dosięgnąć, ani porzucić. (. .. ) Oblicze Grety Garbo uczestniczy we (. .. ) władztwie dworskiej miłości, kiedy to ciało rozwija w widzach mistyczne poczucie zatraty.
Jest to niewątpliwie wspaniała twarz przedmiot (. .. ) szminka ma śnieżną gęstość maski; nie jest to twarz umalowana, ale otynkowana, bronią jej nie rysy, ale powierzchnia szminki; w kruchym, ale zbitym śniegu tylko oczy -- czarne jak osobliwa roślinna plazma, ale pozbawione właściwie wyrazu -- wydają się dwoma drżącymi nieco ranami. Mimo swej niezwykłej piękności, twarz ta -- nie tyle wyrysowana, co wyrzeźbiona w gładkiej kruchości, a więc doskonała i przelotna zarazem -- przypomina umączoną twarz Charlie Chaplina, jej oczy jak twardy miąższ, twarz-totem"...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta