Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Maska

05 kwietnia 1997 | Plus Minus | KR

Maska

K RZYSZTOF RUTKOWSKI

1.

Zastanawiałem się, skąd tęsknota do Dalekiego Wschodu u wielu moich francuskich przyjaciół, nieprzyjaciół i osób, z którymi nie łączy mnie ani stosunek uczuciowy, ani nawet znajomość. W końcu pojąłem, że francuski styl bycia wiąże z odległymi regionami kultura maski.

Ronald Barthes, patron "Raptularza", pisał w latach 50. w "Mitologiach": "Greta Garbo należy jeszcze cała do owej chwili w historii filmu, kiedy to widok ludzkiej twarzy rozpętywał w tłumach najwyższy niepokój, kiedy twarz stanowiła jakby absolut ciała, którego nie można było ani dosięgnąć, ani porzucić. (. .. ) Oblicze Grety Garbo uczestniczy we (. .. ) władztwie dworskiej miłości, kiedy to ciało rozwija w widzach mistyczne poczucie zatraty.

Jest to niewątpliwie wspaniała twarz przedmiot (. .. ) szminka ma śnieżną gęstość maski; nie jest to twarz umalowana, ale otynkowana, bronią jej nie rysy, ale powierzchnia szminki; w kruchym, ale zbitym śniegu tylko oczy -- czarne jak osobliwa roślinna plazma, ale pozbawione właściwie wyrazu -- wydają się dwoma drżącymi nieco ranami. Mimo swej niezwykłej piękności, twarz ta -- nie tyle wyrysowana, co wyrzeźbiona w gładkiej kruchości, a więc doskonała i przelotna zarazem -- przypomina umączoną twarz Charlie Chaplina, jej oczy jak twardy miąższ, twarz-totem"...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1041

Spis treści
Zamów abonament