Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Piętno domu w Częstochowie

24 lutego 2018 | Plus Minus | Barbara Hollender
Urszula Antoniak z Andrzejem Chyrą i Christianem Löberem na planie „Pomiędzy słowami”
autor zdjęcia: Olaf Borys Tryzna
źródło: Fotorzepa
Urszula Antoniak z Andrzejem Chyrą i Christianem Löberem na planie „Pomiędzy słowami”
Jakub Gierszał (Michael) i Andrzej Chyra (Stanisław) stworzyli w tym filmie znakomite kreacje. „Pomiędzy słowami” już w kinach
autor zdjęcia: Olaf Borys Tryzna
źródło: Fotorzepa
Jakub Gierszał (Michael) i Andrzej Chyra (Stanisław) stworzyli w tym filmie znakomite kreacje. „Pomiędzy słowami” już w kinach

Urszula Antoniak – polska reżyserka mieszkająca w Holandii – poznała prawdziwy smak emigracji. Jej życie to mocny scenariusz, w którym jest i miłość, i śmierć, i samotność. Na ekranach jest jej film „Pomiędzy słowami".

Młody chłopak. Przystojny, pewny siebie. Włosy blond zaczesane do tyłu, nienagannie skrojony garnitur. Prawnik w dobrej berlińskiej kancelarii. Czuje się Niemcem, nie wspomina o swoim pochodzeniu. Ale pewnego dnia zjawia się ojciec. Polak. Człowiek, którego nigdy nie znał. I Michael staje się nagle Michałem. Mówi po polsku. Przeżywa podwójny szok. Staje się dzieckiem, którym nigdy nie był. I Polakiem, którym w jakimś momencie świadomie przestał być. Ojciec burzy porządek, który chłopak w sobie zbudował. Tym bardziej że żyje z dnia na dzień, przeciwieństwem zorganizowanego już po niemiecku Michaela. Zmusza syna do zadania sobie pytań o siebie, o to, kim naprawdę jest. Osłabia go. A może nie? Może samoświadomość uczyni go silniejszym.

Po weekendzie spędzonym z ojcem Michael wraca do pracy w swoim dobrze skrojonym garniturze. Ale będzie innym człowiekiem. Kontakt z przeszłością, którą chciał z siebie wyprzeć, pozbawił go ochronnej skorupy.

„Pomiędzy słowami" Urszula Antoniak nakręciła na czarno-białej taśmie. Wysoki kontrast przywołuje na myśl ekspresjonizm. I przypomina, że to autorskie spojrzenie na świat i emigrację. Ten film jest wtopiony w rzeczywistość, całkowicie realny, ale jednak urasta do rangi przypowieści.

Samotność jest przywilejem

Dziś o emigracji mówią wszyscy. Ale co mogą o niej wiedzieć ci, którzy jej...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10986

Wydanie: 10986

Zamów abonament