Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Artysta, który szukał nowej formy sztuki

26 maja 2018 | Plus Minus | Monika Kuc
Wojciech Fangor, Janówek, 1944
źródło: Materiały prasowe/Desa Unicum
Wojciech Fangor, Janówek, 1944
Wojciech Fangor z Aliną Szapocznikow i Aleksandrem Kobzdejem.
źródło: Materiały prasowe/Desa Unicum
Wojciech Fangor z Aliną Szapocznikow i Aleksandrem Kobzdejem.
Obrazy z Jankilevitsch Collection („M25”, 1967; „M 55”/1968; „M14” 1970) prezentowane na 42 piętrze Cosmopolitan w Warszawie.
źródło: materiały prasowe
Obrazy z Jankilevitsch Collection („M25”, 1967; „M 55”/1968; „M14” 1970) prezentowane na 42 piętrze Cosmopolitan w Warszawie.
źródło: materiały prasowe
źródło: materiały prasowe
Wojciech Fangor pracuje nad instalacją z liter, Błędów, 2015.
autor zdjęcia: Bogdan Sarwiński
źródło: Materiały prasowe/Desa Unicum
Wojciech Fangor pracuje nad instalacją z liter, Błędów, 2015.

Światową sławę Wojciech Fangor zdobył poszukiwanymi przez kolekcjonerów abstrakcyjnymi obrazami pulsującymi kolorem. W Polsce jest powszechnie znany jako twórca wizualnej koncepcji II linii warszawskiego metra, którą zamienił w wielką galerię sztuki.

Był inicjatorem nowych zjawisk i fascynującą osobowością. Zainteresowanie jego malarstwem, grafiką i nowatorskimi formami przestrzennymi nadal rośnie. Od 26 maja na 42. piętrze apartamentowca Cosmopolitan w Warszawie można oglądać wystawę najbardziej rozpoznawalnych obrazów Fangora z prywatnej Jankilevitsch Collection. Ukazał się też właśnie anglojęzyczny album „Fangor. Color and space" nakładem prestiżowego wydawnictwa SKIRA. A w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu tydzień wcześniej odbył się wernisaż pokazu „Wojciech Fangor. Optyczne wariacje".

Gdy na indywidualnej wystawie w nowojorskim Muzeum Guggenheima w 1970 roku (gdzie jak dotąd został zaproszony jako jedyny Polak) pokazał po raz pierwszy ogromne pulsujące koła, przypominające rozszerzające się i zwężające źrenice oka oraz wibrujące rozedrgane fale, obrazy te, prekursorskie wobec op-artu, natychmiast stały się odkryciem. Przyniosły też Fangorowi ogromny sukces.

John Canaday, krytyk „The New York Times" napisał wtedy, że Fangor „jest wielkim romantykiem op-artu, pracującym nie według wzorców, lecz poprzez połączenie intuicji i eksperymentów". A zaledwie rok wcześniej w Europie te same gry optyczne wcale nie budziły entuzjazmu. Nawet właścicielce galerii w Paryżu, która je prezentowała, nie spodobały się. Specjalnie przesunęła biurko i usiadła do nich tyłem, bo nie mogła na nie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11061

Wydanie: 11061

Zamów abonament