Akta pracownicze po nowemu
NOWELIZACJA | Od 2019 r. teczki osobowe pracowników należy prowadzić według zmienionych zasad. Obowiązuje nowy podział na części i konieczność przechowywania dodatkowych dokumentów.
Zmian w prawie pracy ciąg dalszy. Z 31 grudnia 2018 r. zostało uchylone rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 894). W jego miejsce weszły nowe regulacje. Od 1 stycznia 2019 r. obowiązuje nowe rozporządzenie ministra rodziny, pracy i polityki społecznej z 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej (DzU poz. 2369; dalej: rozporządzenie). Znacznie różni się ono od dotychczasowego. Przede wszystkim dużo szerszy jest zakres jego regulacji, co jest skutkiem nowych przepisów wprowadzanych do kodeksu pracy ustawą z 10 stycznia 2018 r. (z mocą od 1 stycznia 2019 r.). Co istotne, rozporządzenie uwzględnia również zmiany w kodeksie pracy, które wprowadzi ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia 2016/679 (tzw. rozporządzenia RODO; ustawa nie została jeszcze uchwalona, projekt druk nr 3050).
Rozporządzenie wprowadza nowe zasady prowadzenia dokumentacji pracowniczej, reorganizuje dotychczasową systematykę akt osobowych i określa szczegółowe kryteria dla prowadzenia dokumentacji pracowniczej w formie elektronicznej.
Cztery części
Jedną z podstawowych zmian określonych w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta