Branża samochodowa drży przed brexitem
Polska jest piątym dostawcą części i komponentów motoryzacyjnych oraz aut do Wielkiej Brytanii. Przy twardym brexicie nasz sektor automotive będzie jednym z najbardziej poszkodowanych. adam woźniak
Wartość produkowanych w Polsce części i akcesoriów motoryzacyjnych sięgnęła w 2018 r. poziomu 89,3 mld zł – podało Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM). To rekordowy wynik, o 5,8 proc. lepszy niż rok wcześniej. Jednak nad sektorem, który odpowiada za 60 proc. całego polskiego eksportu motoryzacyjnego, zbierają się ciemne chmury.
Jeśli za trzy tygodnie Wielka Brytania wyjdzie z Unii Europejskiej bez umowy, będzie on jednym z najbardziej poszkodowanych w polskiej gospodarce. Wielka Brytania należy bowiem do pięciu najważniejszych rynków dla polskich producentów części. Natomiast twardy brexit to powrót do pełnej kontroli na granicach, przywrócenie ceł, podwójne obowiązki homologacyjne. – Do tego dłuższe oczekiwanie na części i problemy z terminową realizacją zamówień, co spowoduje znaczący wzrost kosztów – ostrzega SDCM.
Zbyt uzależnieni
Według raportu Stowarzyszenia Europejskich Producentów Samochodów ACEA, Polska jest piątym po Niemczech, Belgii, Hiszpanii i Francji dostawcą części i komponentów motoryzacyjnych oraz samochodów do Wielkiej Brytanii. W 2018 r. wartość polskiego eksportu motoryzacyjnego na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta