Program Kolej Plus ma mocno pod górkę
Rosnące koszty i rozciągnięty do 2028 r. harmonogram inwestycji mogą zniechęcić samorządy do udziału w rządowym programie, który ma poprawić dostęp do kolei. ADAM WOŹNIAK
Już tylko dwa dni zostały samorządom na dołączenie do programu Kolej Plus mającego wspierać budowę brakujących połączeń kolejowych. Choć wnioski o 85-procentowe dofinansowanie inwestycji spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) przyjmowała od końca maja, do wczoraj złożono ich zaledwie 13. Mimo to Ministerstwo Infrastruktury nie traci optymizmu: – Samorządy mają czas do 26 sierpnia i spodziewamy się, że zgłoszeń będzie więcej – informuje Szymon Huptyś, rzecznik resortu.
Bogaci będą bogatsi
Nie można jednak wykluczyć, że zapowiadany od 2018 r. i wart 6,5 mld zł program (w tym 5,6 mld zł dotacji z kasy państwa) okaże się niewypałem, gdyż nawet 15-procentowy udział w nakładach będzie dla wielu samorządów zbyt kosztowny. W dodatku efekty pojawią się w dalekiej perspektywie – realizacja inwestycji zacznie się rozkręcać dopiero za cztery lata.
Nie brak też opinii, że Kolej Plus, która według deklaracji rządu ma eliminować wykluczenie komunikacyjne poprzez zapewnienie dostępu do kolei, jeszcze bardziej pogłębi regionalne różnice w infrastrukturze. – Skorzystają bogate województwa będące liderami w transporcie publicznym, a w regionach mniej zamożnych, gdzie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta