Są nowe wskazówki co do anulowania niezasadnie wystawionych faktur
Sprzedawca ma prawo do anulowania faktury i odpowiednio usunięcia jej z rejestrów i deklaracji VAT nawet po wysyłce tego dokumentu. Warunkiem jest jednak, żeby kontrahent zwrócił mu oryginał bez zaksięgowywania go. Patrycja Ozdowska-Sitek
Tak wynika z interpretacji indywidualnej z 22 września 2020 r. wydanej przez dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (0114-KDIP1-3.4012.394.2020.1.ISK).
Wnioskodawcą jest czynny podatnik VAT zajmujący się przesyłaniem energii elektrycznej. W ramach swojej działalności wnioskodawca realizuje opodatkowaną VAT sprzedaż towarów i usług. Z tego tytułu wystawia kontrahentom faktury. Są to faktury w formie tradycyjnej (papierowej), a nie elektronicznej.
Zdarza się, że wnioskodawca omyłkowo wystawi fakturę dotyczącą transakcji, która w rzeczywistości nie miała miejsca (gdy towary nie zostały dostarczone bądź nie doszło do wykonania usługi lub nie została uiszczona zaliczka przez kontrahenta na poczet przyszłej dostawy towarów/świadczenia usług). W takiej sytuacji kontrahent zwraca przysłaną mu fakturę bez jej zaksięgowania. Faktury mogą być opatrzone adnotacją wskazującą, że przed zwróceniem ich wnioskodawcy znajdowały się w posiadaniu kontrahenta (np. w postaci tzw. prezentaty z datą otrzymania faktury). W konsekwencji, po otrzymaniu odesłanej faktury wnioskodawca jest w posiadaniu obu wystawionych egzemplarzy. W odniesieniu do takich faktur wnioskodawca stosuje następującą procedurę anulowania faktur:
1) oba egzemplarze faktury (w tym egzemplarz z prezentatą zwrócony przez...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta