Kooperacja małych i dużych firm
Postępująca profesjonalizacja sektora MŚP, nacisk na innowacje w dużych firmach i konstrukcja niektórych dotacji z UE to czynniki sprzyjające współpracy dużych i mniejszych firm.
O tym, co duże polskie firmy mogą zaoferować rodzimemu sektorowi MŚP i odwrotnie, dyskutowali eksperci zaproszeni przez „Rzeczpospolitą".
– Jeśli jest wyraźny wspólny interes dużej firmy i tej mniejszej, a często też jednostki naukowej, to wiadomo, że on te podmioty połączy. Jeśli jednak spojrzymy na dane Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, to wynika z nich, że tylko 38 proc. dużych firm współpracuje z przedsiębiorstwami z sektora MŚP. Nie można więc mówić o powszechnej współpracy – mówił Marcin Kraska, wiceprezes ds. badań i rozwoju Sieci Badawczej Łukasiewicz.
Jedną z dużych firm, która na co dzień współpracuje z mniejszymi podmiotami, jest Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG). – Taka współpraca jest uwzględniona w codziennej działalności Grupy Kapitałowej PGNiG. Obecnie jesteśmy w trakcie zmiany naszej strategii, ale sądzę, że po jej aktualizacji współpraca z sektorem MŚP będzie nawet jeszcze bardziej wyakcentowana – mówił Arkadiusz Sekściński, wiceprezes zarządu PGNiG ds. rozwoju.
Podejście systemowe
Jak wskazywał, praktycznie stale do PGNiG zgłaszają się mniejsze podmioty z propozycjami współpracy. – Staramy się odpowiadać na nie pozytywnie. Tym bardziej że podchodzimy do tej kooperacji w sposób systemowy. Posiadamy wyodrębniony inkubator pn....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta