Podstawą uchwała czy budżet
∑ Gmina planuje podjąć na początku styczniu uchwałę w sprawie emisji obligacji na sfinansowanie deficytu planowanego. Budżet został już (w grudniu uchwalony na 2021), nie został w nim określony limit zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych. Czy przyjęcie uchwały przez radę gminy będzie legalne i „zastąpi" ten limit? – pyta czytelnik.
Analiza zapytania wymaga zasadniczo odniesienia się do stosownych regulacji prawnych ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r., poz. 869 z późn. zm.). Tytułem wstępu warto przypomnieć o regulacji prawnej, w ogólności dopuszczającej zaciąganie zobowiązań przez jednostki samorządu terytorialnego. Stanowi w tym zakresie art. 89 ww. ustawy. Z jego treści wynika zaś, że – jednostki samorządu terytorialnego mogą zaciągać kredyty i pożyczki oraz emitować papiery wartościowe na:
1) pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
2) finansowanie planowanego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
3) spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów;
4) wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta