Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Polskie weto może na lata zatrzymać rozwój naszej kolei

08 grudnia 2020 | Ekonomia i rynek | Adam Woźniak
źródło: Rzeczpospolita

Zahamowanie budowy i modernizacji linii kolejowych – taki może być skutek wykolejenia siedmioletniego budżetu UE.

Zawetowanie unijnego budżetu i brak dostępu do pieniędzy z Funduszu Odbudowy dramatycznie odbiłyby się na inwestycjach w poprawę funkcjonowania transportu. Zwłaszcza kolejowego, bo w perspektywie 2021–2027 to kolej ma być priorytetem. W rezultacie zagrożona będzie zarówno modernizacja istniejących, jak i budowa nowych linii kolejowych, gdzie poziom unijnych dotacji jest bardzo wysoki i może sięgać 85 proc. wartości wydatków.

– Państwo niewiele finansuje w infrastrukturze kolejowej, główne wydatki utrzymaniowe linii. Modernizacja i budowa finansowane są pieniędzmi z UE. Ich brak w praktyce oznaczałby zatrzymanie wszelkich inwestycji kolejowych – uważa Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego.

Kolej się zatrzyma

– Strata unijnego dofinansowania miałaby tragiczne skutki. W kolejnych latach za pieniądze z nowego budżetu UE chcieliśmy wejść w nowy etap: chodzi już nie tylko o modernizację torów, ale i budowę kolei o prędkości 200–250 km/h – dodaje Adrian Furgalski, prezes...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11833

Wydanie: 11833

Spis treści

Komunikaty

Nieprzypisane

Zamów abonament