Rozliczenia z agentami sprzedaży budzą wątpliwości
W ostatnich latach wypłaty dla agentów stały się przedmiotem dyskusji z fiskusem w odniesieniu do limitowania kosztów usług niematerialnych oraz do podatku u źródła.
Współpraca z agentami sprzedaży nie powinna powodować żadnych wątpliwości co do ujęcia związanych z nią rozliczeń w podatku dochodowym od osób prawnych. Zasadności ponoszenia takich kosztów z reguły się nie kwestionuje, ale przedmiotem sporów podatników z fiskusem jest często limitowanie kosztów usług niematerialnych i rozliczenia w obszarze podatku u źródła.
Celem niniejszego artykułu jest przegląd i ocena interpretacji podatkowych oraz orzecznictwa odnoszących się do uznawania wynagrodzenia agentów sprzedaży (prowizji) za:
∑ koszty podobne do wymienionych w katalogu zawartym w art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, zgodnie z którym należy limitować potrącalność określonych kosztów ponoszonych na rzecz podmiotów powiązanych, oraz
∑ przychody podobne do tych wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT odnoszącym się do tzw. podatku u źródła.
Chodzi przy tym o działalność agentów sprzedaży sensu stricte, a nie działalność przedstawicieli handlowych, których rola ogranicza się do reklamowania produktu czy usługi.
Doradztwo, reklama, badanie rynku
W świetle art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT podatnicy są obowiązani wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta