Terminal w Świnoujściu chce wykorzystać Odrę
Transport towarów żeglugą śródlądową jest tani, ekologiczny i bezpieczny. Ale jego udział od kilku lat maleje. By odwrócić ten trend, musimy dostosować rzeki.
W decydującą fazę wchodzi postępowanie mające wyłonić inwestora i późniejszego operatora głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. W tym tygodniu mija termin na składanie ofert. Ocenia się, że jedną z kluczowych zalet tej inwestycji, podnoszącą jej konkurencyjność, będzie lokalizacja u ujścia Odry. Dzięki niej terminal jako jeden z nielicznych w Basenie Morza Bałtyckiego będzie mógł wykorzystywać żeglugę śródlądową do transportu towarów w głąb lądu. Według prof. Horsta Linde z Instytutu Transportu Lądowego i Morskiego Uniwersytetu Technologicznego w Berlinie potencjał żeglugowy Odry będzie atutem do skutecznej rywalizacji Świnoujścia z Gdańskiem i Hamburgiem oraz innymi portami, jak Rostok czy Lubeka.
Śluzy do przebudowy
Ale Odra wymaga pilnych działań dla wykorzystania jej możliwości. – W ramach inwestycji krótkoterminowych zaczęliśmy od likwidacji tzw. wąskich gardeł. Chcemy zakończyć te prace w 2023 roku i przywrócić możliwość uprawiania żeglugi na długich trasach z Górnego Śląska do ujścia Odry – informuje Krzysztof Woś, zastępca prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie ds. Ochrony Przed Powodzią i Suszą.
Prowadzone są prace m.in. na Kanale Gliwickim, już...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta