Kontroli ZUS nie trzeba wpuszczać za próg firmy
Płatnik składek może wnioskować, aby ZUS przeprowadził zapowiedzianą kontrolę zdalnie, jeśli może to usprawnić postępowanie lub przemawia za tym charakter działalności przedsiębiorcy.
Przeprowadzanie kontroli należy do jednego z podstawowych obowiązków ZUS. Przed jej rozpoczęciem przedsiębiorca otrzymuje dokument „Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli". Niewielu płatników wie, że organ może przeprowadzić to postępowanie zdalnie. Zazwyczaj bowiem ZUS o tym nie informuje i nie stosuje takiej formy kontroli.
Możliwość zdalnej kontroli wprowadziła nowelizacja ustawy Prawo przedsiębiorców. Obowiązujący od 24 czerwca 2020 r. art. 51 ust. 3a zakłada, że kontrola lub poszczególne czynności kontrolne mogą być przeprowadzone w sposób zdalny:
- za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe, lub
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Inicjator i warunki
Kontrolę przeprowadza się, co do zasady, w siedzibie płatnika składek lub w miejscu prowadzenia przez niego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta