Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Wykorzystajmy potencjał polskich rzek

26 sierpnia 2021 | Ekonomia i rynek | Jeremi Jędrzejkowski
Eksperci dyskutowali o możliwościach rozwoju żeglugi śródlądowej w naszym kraju, wskazywali także bariery powstrzymujące jej rozwój oraz działania mające na celu wzrost atrakcyjności  i efektywności transportu rzecznego
źródło: Rzeczpospolita
Eksperci dyskutowali o możliwościach rozwoju żeglugi śródlądowej w naszym kraju, wskazywali także bariery powstrzymujące jej rozwój oraz działania mające na celu wzrost atrakcyjności i efektywności transportu rzecznego
kpt. Krzysztof Woś zastępca prezesa Wód Polskich ds. ochrony przed powodzią  i suszą
źródło: Rzeczpospolita
kpt. Krzysztof Woś zastępca prezesa Wód Polskich ds. ochrony przed powodzią i suszą
Sławomir Kopyść członek zarządu  województwa  kujawsko-pomorskiego
źródło: Rzeczpospolita
Sławomir Kopyść członek zarządu województwa kujawsko-pomorskiego
dr kpt. Jan Pyś dyrektor Urzędu  Żeglugi Śródlądowej  we Wrocławiu
źródło: Rzeczpospolita
dr kpt. Jan Pyś dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu
dr Małgorzata Stolarska hydrolog i kierownik  ds. projektów i rozwoju, WIND-HYDRO
źródło: Rzeczpospolita
dr Małgorzata Stolarska hydrolog i kierownik ds. projektów i rozwoju, WIND-HYDRO
kpt. ż.ś. Czesław Szarek prezes Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Żeglugi Śródlądowej  i Dróg Wodnych
źródło: Rzeczpospolita
kpt. ż.ś. Czesław Szarek prezes Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Żeglugi Śródlądowej i Dróg Wodnych

W Niderlandach czy Niemczech rzekami przewozi się średnio ok. 70 razy więcej ładunków niż w Polsce. Jak zwiększyć ich wykorzystanie u nas?

 

O potencjale Polski w obszarze transportu rzecznego, możliwościach tego sektora w zakresie obniżenie emisji CO2 i o barierach utrudniających rozwój transportu rzecznego rozmawiali eksperci podczas debaty „Wykorzystanie rzek do transportu. Perspektywy żeglugi śródlądowej", która odbyła się w ramach projektu „Rzeczpospolitej" – „Walka o klimat", w cyklu dotyczącym wody.

Od Atlantyku po Ural

Sytuację transportu rzecznego przedstawił kpt. ż.ś. dr Krzysztof Woś, zastępca prezesa Wód Polskich ds. ochrony przed powodzią i suszą. Jak podał, w Polsce jest ok. 3680 km śródlądowych dróg wodnych uznanych za żeglowne. – Dla porównania, w Niemczech jest to ponad 7 tys. km, a w Niderlandach ok. 5 tys. km. A przy tym w tych krajach przewozi się nimi średnio ok. 70 razy więcej ładunków niż w Polsce – mówił.

Skąd aż tak ogromna różnica? – Aby żegluga śródlądowa mogła funkcjonować, muszą być drogi wodne, po których statki będą bezpiecznie pływać. Choć w Polsce długość tych dróg jest statystycznie bardzo duża, to jednak ich jakość powoduje, że żegluga śródlądowa nie jest wykorzystywana w takim zakresie, w jakim mogłaby być. W najlepszej sytuacji jest Odrzańska Droga Wodna (ODW), ale nie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12049

Wydanie: 12049

Spis treści
Zamów abonament