Odwracanie dewastacji planety pochłonie miliardy dolarów

15 października 2021 | Ekonomia i rynek | Mariusz Janik
Działania na rzecz zachowania bioróżnorodności, na jakie decydują się przedsiębiorstwa, powinny być prowadzone we współpracy  z partnerami z organizacji ekologicznych lub instytucji naukowych oraz wpisywane do długoterminowych strategii firm, by zapewnić  ich długotrwały i maksymalny pozytywny efekt dla przyrody
źródło: Shutterstock
Działania na rzecz zachowania bioróżnorodności, na jakie decydują się przedsiębiorstwa, powinny być prowadzone we współpracy z partnerami z organizacji ekologicznych lub instytucji naukowych oraz wpisywane do długoterminowych strategii firm, by zapewnić ich długotrwały i maksymalny pozytywny efekt dla przyrody

Ostatnie kilkadziesiąt lat oznaczało dla Ziemi gwałtownie postępującą utratę bioróżnorodności. Odbudowa naturalnego środowiska jest dziś zatem priorytetem naukowców i państw. W proces ten chcą się też włączać firmy.

Jedna trzecia gatunków na Ziemi może wyginąć w perspektywie najbliższego półwiecza – dowodzą badacze z Arizona University w prognozie opublikowanej na łamach szacownego „Proceedings of the National Academy of Sciences". Ich studia objęły 538 gatunków i 581 lokalizacji na Ziemi. W niektórych lokalizacjach 40 proc. z gatunków zamrożonych wymarciem już zniknęło. Wymieranie już się zaczęło: nawet jeżeli ludzkość dotrzymałaby wszystkich zobowiązań związanych z powstrzymywaniem zmian klimatycznych oraz ochrony środowiska naturalnego, 20 proc. gatunków będzie skazanych na zagładę.

Podobne analizy naukowców mnożą się dziś jak grzyby po deszczu, co nie powinno nikogo specjalnie dziwić – w końcu przez ostatnie pięćdziesiąt lat cywilizacja zafundowała przyrodzie prawdziwą hekatombę: tylko populacja dzikich zwierząt zmniejszyła się (według World Wide Fund) o 68 proc. „Zmiany klimatyczne dotykają życia w skali globalnej, we wszystkich ekosystemach – ale w szczególny sposób przejawia się to na obszarach nieproporcjonalnie bogatych w biologiczną różnorodność i unikalność" – pisała grupa specjalistów z całego świata w omawianym już przez „Rzeczpospolitą" artykule „Endemizm podnosi ryzyko wpływu zmian klimatycznych na gatunki w obszarach szczególnie istotnych dla bioróżnorodności".

Ich wnioski odnosiły się...