Centralizacja państwa kosztem samorządności terytorialnej
Po wejściu w życie rozwiązań Polskiego Ładu w wielu gminach zabraknie środków na finansowanie podstawowych zadań własnych, co wszyscy odczujemy w krótkiej perspektywie.
W „Rzeczpospolitej" z 4 listopada br. pisaliśmy już o Polskim Ładzie, o tym, jak można zwiększyć niesprawiedliwy rozkład ciężarów podatkowych, a także o chaosie spowodowanym poziomem legislacyjnym urągającym wszelkim standardom. Jednak konsekwencje zmian podatkowych są idą dużo dalej i dotyczą wszystkich obywateli, zmiany te skutkować bowiem będą pozbawieniem samorządu terytorialnego rzeczywistej autonomii w zakresie finansowania potrzeb lokalnych. Jest to zatem kolejny krok w centralizacji zadań publicznoprawnych, a tym samym w pozbawianiu nas, członków społeczności lokalnych, wpływu na kierunki rozwoju naszego najbliższego otoczenia.
Dochody własne – podstawa samodzielności
Dochody jednostek samorządu terytorialnego można co do zasady podzielić na dochody własne, subwencje ogólne, dotacje celowe z budżetu państwa, niepodlegające zwrotowi środki pochodzące ze źródeł zagranicznych oraz dochody zwrotne. Dla autonomii działania jednostek samorządu terytorialnego największe znaczenie mają dochody własne oraz subwencje ogólne. Zacznijmy od tych ostatnich, a są to bezzwrotne świadczenia z budżetu państwa, które są przyznawane na podstawie zobiektywizowanych kryteriów, a jednocześnie nie muszą być wydatkowane na ściśle określony cel. Przeciwieństwie do dotacji celowych, które są przyznawane, a tym samym muszą być wydatkowane na ściśle...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta