Wyeliminowanie decyzji z obrotu prawnego wywiera skutki wstecz
Jak wynika z ugruntowanego orzecznictwa, ukończenie budowy i zrealizowanie decyzji o pozwoleniu na budowę (wzniesienie obiektów) nie stanowi nieodwracalnych skutków prawnych w rozumieniu art. 156 § 2 kpa.
Zgodnie z art. 3 pkt 12 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (dalej: prbud), pozwolenie na budowę jest decyzją administracyjną zezwalającą na rozpoczęcie i prowadzenie budowy lub wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu budowlanego. Co do zasady roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę wydanej przez właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej, którym w pierwszej instancji jest starosta (prezydent miasta na prawach powiatu) albo wojewoda (art. 28 ust. 1 i 1a oraz art. 82 prbud).
Przesłanki decyzji
Instytucja stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej została uregulowana w art. 156–159 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: kpa). Jej celem jest wyeliminowanie z obrotu prawnego wadliwej decyzji administracyjnej. Jest to wyjątek od zasady trwałości ostatecznej decyzji administracyjnej, a więc takiej, od której nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Uchylenie lub zmiana takiej decyzji, stwierdzenie jej nieważności oraz wznowienie postępowania może nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych w Kodeksie postępowania administracyjnego lub ustawach szczególnych (art. 16 § 1 kpa).
W art. 156 § 1 kpa zawarto katalog przesłanek pozwalających organowi administracji publicznej na stwierdzenie nieważności decyzji...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta