Firmowanie pracodawcy własną twarzą to nie obowiązek
Wizerunek pracownika jest chroniony na gruncie prawa autorskiego oraz jako dobro osobiste i dane osobowe. Pracodawca nie może wykorzystywać go w sposób nieograniczony, nawet za zgodą zatrudnionego.
Pracownicze facewalle, fotorelacje w formie wirtualnej wizyty w biurze czy filmy i kolaże zdjęć z wyjazdów integracyjnych są popularną formą budowania pozytywnego wizerunku firmy. Udostępnianiu wizerunku na stronach internetowych oraz profilach społecznościowych przyświeca chęć pozytywnego oddziaływania zewnętrznego – zarówno dla potencjalnych pracowników, jak i klientów. Czy ta forma budowania dobrego PR firmy jest zgodna z prawem? I co zrobić, aby była?
Brak definicji
W powszechnym znaczeniu wizerunek może być rozumiany wąsko i ograniczać się wyłącznie do podobizny danej osoby wyznaczonej przez jej fizyczność, albo w znaczeniu szerokim obejmować również inne, takie jak np. przebieg kariery zawodowej, zainteresowania czy dodatkowe umiejętności, które jako całość budują wizerunek danej jednostki.
Chociaż intuicyjnie każdy potrafi określić, czym jest wizerunek, to pojęcie to nie zostało zdefiniowane w żadnym akcie prawnym. Jednak brak definicji nie umniejsza ochronie wizerunku, która tworzona jest wieloaspektowo.
Dobro osobiste i dane osobowe
Po pierwsze wizerunek jest dobrem osobistym osoby fizycznej (art. 23 i 24 kodeksu cywilnego). W tym ujęciu stanowi on ściśle zintegrowane z daną osobą dobro niemajątkowe, które definiuje jej psychofizyczną osobowość.
Ponadto wizerunek jako dane...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)