Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Firmowanie pracodawcy własną twarzą to nie obowiązek

03 lutego 2022 | Kadry i Płace | Klaudia Raczek, Kamil Kozioł

Wizerunek pracownika jest chroniony na gruncie prawa autorskiego oraz jako dobro osobiste i dane osobowe. Pracodawca nie może wykorzystywać go w sposób nieograniczony, nawet za zgodą zatrudnionego.

Pracownicze facewalle, fotorelacje w formie wirtualnej wizyty w biurze czy filmy i kolaże zdjęć z wyjazdów integracyjnych są popularną formą budowania pozytywnego wizerunku firmy. Udostępnianiu wizerunku na stronach internetowych oraz profilach społecznościowych przyświeca chęć pozytywnego oddziaływania zewnętrznego – zarówno dla potencjalnych pracowników, jak i klientów. Czy ta forma budowania dobrego PR firmy jest zgodna z prawem? I co zrobić, aby była?

Brak definicji

W powszechnym znaczeniu wizerunek może być rozumiany wąsko i ograniczać się wyłącznie do podobizny danej osoby wyznaczonej przez jej fizyczność, albo w znaczeniu szerokim obejmować również inne, takie jak np. przebieg kariery zawodowej, zainteresowania czy dodatkowe umiejętności, które jako całość budują wizerunek danej jednostki.

Chociaż intuicyjnie każdy potrafi określić, czym jest wizerunek, to pojęcie to nie zostało zdefiniowane w żadnym akcie prawnym. Jednak brak definicji nie umniejsza ochronie wizerunku, która tworzona jest wieloaspektowo.

Dobro osobiste i dane osobowe

Po pierwsze wizerunek jest dobrem osobistym osoby fizycznej (art. 23 i 24 kodeksu cywilnego). W tym ujęciu stanowi on ściśle zintegrowane z daną osobą dobro niemajątkowe, które definiuje jej psychofizyczną osobowość.

Ponadto wizerunek jako dane...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12182

Wydanie: 12182

Spis treści
Zamów abonament