Dotacja do remontu obiektu zabytkowego
Burmistrz miasta chce wprowadzić w mieście dotacje do remontów zabytków zarówno będących własnością osób fizycznych jak i przedsiębiorców. Zamierza jednak uzależnić prawo do dotacji w wysokości 30 proc. wartości przedsięwzięcia od braku jakichkolwiek zaległości wobec miasta w ostatnich pięciu latach np. z podatków, opłat za śmieci. Czy takie warunki będą legalne – pyta radny.
Analiza pytania wymaga przypomnienia, że zgodnie z art. 7 konstytucji organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Ten wymóg adresowany m.in. wobec jednostek samorządu terytorialnego oznacza, że organy tych jednostek przyjmując akty prawa miejscowego powinny działać w granicach ustawowego upoważnienia. Z ww. przepisem w związku pozostaje art. 94 konstytucji, gdzie z kolei postanowiono, że organy samorządu terytorialnego oraz terenowe organy administracji rządowej, na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie, ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze działania tych organów. Zasady i tryb wydawania aktów prawa miejscowego określa ustawa.
W zakresie dotowania zabytków punktem zwrotnym jest zakres upoważnienia określony przez ustawodawcę w ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r., poz. 710 ze zm.). Na uwagę w tym względzie zasługuje przepis art. 81 tej ustawy. Tamże postanowiono, po pierwsze, że w trybie określonym odrębnymi przepisami dotacja na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru lub znajdującym się w gminnej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta