Jaka procedura uchwalania planu
Postępowanie w sprawie uchwalenia lub zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego może się przedłużać. Co w takiej sytuacji może zrobić osoba zainteresowana w przyspieszeniu procedury planistycznej?
W praktyce uznaje się, że korzystniejsze dla inwestorów jest ustalanie zasad zabudowy terenu w m.p.z.p. Ustalenia wynikające z prawa miejscowego są pewniejsze, niż ustalenia z decyzji administracyjnej. Sama procedura uchwalenia lub zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (dalej: m.p.z.p.) kosztowo i organizacyjnie obciąża władze gminy. Natomiast w przypadku konieczności uzyskania decyzji o warunkach zabudowy, koszty i organizacyjna obsługa takiego postępowania obciążają także inwestora.
Elastyczny instrument
Ponadto w porównaniu do m.p.z.p. decyzja o warunkach zabudowy jest instrumentem bardziej elastycznym. Decyzja o warunkach zabudowy nie musi być zgodna ze studium. W stosunku do tego samego terenu, można wydać wiele różnych „wuzetek”. Inwestor, który ubiega się o takie rozstrzygnięcie, może korzystać z różnych środków prawnych mających na celu zagwarantowanie załatwienia jego sprawy w odpowiednim czasie.
Takie możliwości nie występują w przypadku postępowania w sprawie uchwalenia m.p.z.p. Osoby zainteresowane, w ustaleniu nowych zasad zabudowy za pomocą takiego instrumentu, pozbawione są możliwości efektywnej kontroli szybkości takiego postępowania. Ponadto osoby zainteresowane w uchwaleniu lub w zmianie ustaleń m.p.z.p. pozbawione są formalnych możliwości wszczynania postępowań w takich sprawach.
Problem ze...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta