Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Historia w szkole, czyli myśleć krytycznie

02 kwietnia 2022 | Plus Minus | Aneta Wawrzyńczak
Lekcja historii  w Muzeum Powstania Warszawskiego
autor zdjęcia: Krzysztof Wójcik
źródło: Forum
Lekcja historii w Muzeum Powstania Warszawskiego
Marcin Włoch w klasie ma hełm milicyjny i pałkę, którą na lekcjach  o najtragiczniejszych wydarzeniach PRL-u bierze i uderza w tarczę na ścianie
źródło: archiwum prywatne
Marcin Włoch w klasie ma hełm milicyjny i pałkę, którą na lekcjach o najtragiczniejszych wydarzeniach PRL-u bierze i uderza w tarczę na ścianie

Nie ma chyba bardziej plastycznego przedmiotu na egzaminach maturalnych niż historia. Można ją opowiadać na wiele sposobów. Można rzetelnie opowiedzieć uczniom o faktach, ale można je też przemilczeć, a nawet zniekształcić. A to przez jej pryzmat często widzimy później rzeczywistość jako dorośli już ludzie. Jej nauczyciele układają świat w naszych głowach.

Marcin Włoch uczy historii od 12 lat, obecnie w prywatnej szkole w Sosnowcu. Ceni sobie, że w pracy ma swobodę wyrażania poglądów i nauczania „po swojemu". – Od początku mojej kariery w zawodzie powtarzam uczniom: myślcie krytycznie, wszystko sprawdzajcie, nawet to, co ja wam opowiadam. Głównie od byłych absolwentów słyszę często, że „u pana mogliśmy porozmawiać o wszystkim, połączyć historię z aktualnymi tematami".

Myślenie krytyczne to także credo Pawła Szczęsnego, nauczyciela od 35 lat. – Już po upadku komuny, kiedy zacząłem pracę w liceum, pomyślałem sobie: jako historyk jestem zobowiązany pokazywać naukową prawdę historyczną, ale też różne jej aspekty i strony, żeby moi uczniowie mieli krytyczne podejście – podkreśla. By im to ułatwić, stara się urozmaicać swoje lekcje, do dziś służą mu do tego narzędzia, które wypracował sobie w warunkach nauczania zdalnego. – Korzystam ze zintegrowanej platformy edukacyjnej MEN, która pozwala samemu kreować zadania. Nie drukuję też testów, tylko używam testportalu, uczniowie rozwiązują sprawdziany w swoich telefonach albo udzielają odpowiedzi na kartkach. Z tymi objętych nauczaniem indywidualnym, których zwiększona liczba jest pokłosiem pandemii, prowadzę lekcje zdalnie, co ułatwia mi ułożenie grafiku – wylicza historyk. – A przede wszystkim już nie jestem tylko „gadającą głową", do każdej lekcji przygotowuję...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12232

Wydanie: 12232

Zamów abonament