Spektakularne efekty rozbudowy sieci kolejowej CPK w Polsce
Po wejściu do Unii Europejskiej w 2004 r. Polska stała się krajem o nadzwyczajnym rozwoju sieci transportowej. Jednak tylko w nikłym stopniu dotyczyło to kolei. Komponent kolejowy w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego daje szansę na przełamanie tej niekorzystnej, czy wręcz szkodliwej, z wielu powodów tendencji.
Celem transportu jest zapewnienie dostępności w różnych skalach geograficznych oraz dla różnych potrzeb społeczno-gospodarczych. Szczególną w tym rolę przypisuje się spójności transportowo-osadniczej, co wynika z potrzeb efektywnego kształtowania powiązań funkcjonalnych ośrodków koncentrujących potencjał społeczno-gospodarczy (miasta różnej rangi), jak też dostępu ludności do miejsc pracy i usług.
W tym kontekście w przypadku Polski w ostatnich latach istotnym celem polityki rozwoju jest wsparcie tzw. miast średnich. Są to ośrodki mniejsze niż stolica województwa z siedzibami starostw powiatowych oraz inne miasta powyżej 20 tys. mieszkańców. To łącznie 335 ośrodków: 48 miast na prawach powiatu, 266 gmin miejskich i miejsko-wiejskich z siedzibą starostwa powiatowego oraz 21 innych gmin miejskich i miejsko-wiejskich z miastem powyżej 20 tys. mieszkańców. Tak zdefiniowane miasta średnie na obszarach poza oddziaływaniem największych aglomeracji – stolic województw, są głównymi ośrodkami organizującymi układy społeczno-gospodarcze.
Ponad połowa miast średnich z dostępem do stacji kolei dalekobieżnych
Prof. Przemysław Śleszyński z Instytutu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta