Jak uzyskać odpisy z urzędu stanu cywilnego
Postępująca cyfryzacja organów administracji sprzyja pozyskiwaniu aktów stanu cywilnego. Można je otrzymać w formie papierowej albo elektronicznej. Samo złożenie wniosku nie wymaga już osobistej wizyty w urzędzie stanu cywilnego. O uzyskanie odpisu może wystąpić każda osoba, której dotyczy akt oraz jej najbliżsi. Dostęp do akt mają także wybrane instytucje.
Stanem cywilnym jest sytuacja prawna osoby wyrażona przez cechy ją indywidualizujące, kształtowana przez zdarzenia naturalne, czynności prawne, orzeczenia sądów, lub decyzje organów, stwierdzona w akcie stanu cywilnego. Zgodnie z ustawą Prawo o aktach stanu cywilnego aktem usc jest wpis o urodzeniu, małżeństwie albo zgonie w rejestrze stanu cywilnego wraz z treścią późniejszych wpisów wpływających na treść lub ważność tego aktu. Stanowią one wyłączny dowód zdarzeń w nich stwierdzonych, a ich niezgodność z prawdą może być udowodniona jedynie w postępowaniu sądowym. Akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego sporządzone na piśmie utrwalonym w postaci papierowej przechowuje się w archiwum urzędu stanu cywilnego, w miejscu zapewniającym ich zabezpieczenie, a w razie potrzeby poddaje się konserwacji.
Jaki rodzaj
W praktyce przy składaniu wniosku o uzyskanie aktów usc pojawia się problem z ustaleniem potrzebnego jego rodzaju, tj. odpisu skróconego i odpisu zupełnego. Odpis skrócony aktu stanu cywilnego pokazuje aktualną treść aktu. Uwzględnia zmiany, jakich dokonano w akcie. Natomiast odpis zupełny zawiera więcej informacji, stanowi dokładne powtórzenie treści aktu stanu cywilnego z chwili jego sporządzenia wraz z treścią późniejszych wpisów (zmian).
Odpisy skrócone...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta