Samorząd nie jest wrogiem, tylko partnerem dla rządu
Samorządowe finanse nie pozwalają nam na rozwój, na pozytywne myślenie o przyszłości. Ale każdy kryzys czegoś uczy – mówi Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.
Umowa na przebudowę miejskiej części przystanku Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej Pogodno została podpisana tuż przed świętami. A wiadomo, kiedy ruszy sama kolej?
Ten projekt ze względu na przebudowę torowisk będzie ulegał przedłużeniu, choć powinien się skończyć do końca 2023 roku. Ta część samorządowa, a mówię o otoczeniu przystanków, zostanie zrealizowana. Natomiast część torowa, za którą odpowiada PKP, będzie podlegała fazowaniu. Będzie kończona w nowej perspektywie unijnej, z nowych środków przewidzianych na torowiska. I dopiero w tym momencie ten projekt będzie mógł być uruchomiony. Ale to nie oznacza, że na pewnych odcinkach, gdzie zostaną zakończone przystanki i ich otoczenie, nie będziemy mogli wcześniej pociągów wprowadzać. Zobaczymy.
Szczecińska Kolej Metropolitalna to będzie kolej, która prowadzi ze Szczecina w kierunki Goleniowa, Stargardu, Gryfina i na północ w kierunku Polic. Te największe problemy dotyczą kierunku północnego – do Polic. Być może w 2024 roku uda się częściowo wprowadzić połączenia z Gryfinem, Stargardem i Goleniowem, a w 2025 roku będziemy mogli mówić o połączeniach z Policami. To ważne, bo tam mamy tylko komunikację autobusową, która jest bardzo obciążona.
Więc te szynobusy byłyby ważnym elementem całego szkieletu komunikacji metropolitarnej. To skomplikowany projekt, samorządy robią...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta