Polityka krótkich klipów
Na TikToku, w rytm 30-sekundowych filmików, polscy politycy próbują dotrzeć do nowych wyborców. O tym, czy ta wyprawa w nieznane się opłaca, przekonają się jednak najwcześniej jesienią.
Dzisiaj powiem wam, jak pozbyłem się wszystkich problemów” – mówi Sławomir Mentzen. Lider konserwatywno-liberalnego, eurosceptycznego ugrupowania Nowa Nadzieja siedzi przed telewizorem, na którym widać włączoną grę piłkarską. Zamiast eleganckiego stroju – bluza z kapturem, chociaż większość klipów Mentzen nagrywa w garniturze i białej koszuli.
Polityk pewnym siebie głosem kontynuuje: „Kolegom z partii mówię, że nie mam czasu na politykę, bo zajmuje się firmą. W kancelarii mówię, że na nie mam czasu na firmę, bo zajmuję się polityką. W domu mówię, że nie mam na nic czasu, bo zajmuję się i firmą, i polityką. A tak naprawdę cały czas gram w FIFĘ. I tak trzeba żyć”.
I to już cały klip, który w momencie pisania tego tekstu ma ponad 2,5 mln wyświetleń na TikToku – serwisie, w którym szekspirowska dewiza o tym, że „treściwość jest duszą mowy, a rozwlekłość ciałem” przetworzona jest w kilkudziesięciosekundowe filmiki pod rządami wszechmocnego algorytmu.
Pierwszych kilka sekund
Rzadko się zdarza, by w dzisiejszym podzielonym na zamknięte silosy świecie mediów powstała nowa i atrakcyjna przestrzeń, z której zaczynają korzystać miliony ludzi różniących się także poglądami na politykę. Sławomir Mentzen ze swoimi milionowymi zasięgami na TikToku zamierza to narzędzie wykorzystać, by wejść do Sejmu razem z Nową Nadzieją i całą...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta